De europese privacyregeling komt er aan

Is jouw website GDPR-klaar?

NIEUWS - 09.04.2018

De kans is groot dat het ook een item op jouw to do lijst is. 
Zo goed als elke onderneming moet er de komende tijd voor zorgen in orde te zijn met de nieuwe privacyregeling, beter bekend als GDPR of General Data Protection Regulation.

25 mei 2018 is D-day, vanaf dat moment gaat de richtlijn van kracht en moet elk bedrijf de nieuwe Europese privacyregels respecteren.

Wat houdt dat concreet in?

Dat houdt in dat elke firma die gegevens bijhoudt van klanten, prospecten, leveranciers of werknemers de nodige maatregelen moet treffen om een zogenaamd datalek te voorkomen. 

Wil je die personen contacteren voor commerciële doeleinden? Dan heb je daar hun toestemming voor nodig. Bovendien moet iedereen te allen tijde kunnen raadplegen welke gegevens je over hem of haar bijhoudt. En die gegevens ook kunnen aanpassen of zelfs helemaal verwijderen.

Ben je niet in orde met GDPR, dan kan er een sanctie volgen van de privacy commissie. En die is niet min: wie de regels aan zijn laars lapt, riskeert bij een datalek een boete van maar liefst 10 miljoen euro of 2 procent van de globale omzet van het bedrijf, waarbij de voorkeur gaat naar het hoogste bedrag van de twee.

Tegelijk hoef je niet te panikeren: de kans dat je in mei een controleur over de vloer krijgt is klein, maar het is wel zo dat de wet de komende jaren steeds consequenter zal worden toegepast. 

Je zorgt dus maar beter dat ook je website voldoet aan de vernieuwde regels.

gdpr_privacyregeling_mainframe.jpg

Wat moet jij doen?

Naast je bedrijf doorlichten op vlak van het verzamelen van persoonlijke gegevens is het ook belangrijk om je website GDPR-klaar te maken.

De gegevens die je bijvoorbeeld via formulieren of mailinglijsten opslaat, verzamel je vanaf nu beter in een dataregister dat beschikbaar is bij een eventueel datalek. Daarnaast moet je als bedrijf kunnen bewijzen dat je de regels volgt. 

De nieuwe regelgeving is het moment bij uitstek om je data op orde te zetten, en te bekijken of je site voldoet aan de hedendaagse eisen rond privacy. 

Ben je klant bij Celcius en wil je zeker zijn dat jouw website klaar is voor de GDPR-regels? 

Contacteer ons dan zodat we je kunnen helpen bij het aanpassen van je website. 

Gratis GDPR-infosessie

We willen onze klanten graag begeleiden in de transitie naar een site die GDPR-klaar is. 

Een expert komt in onze kantoren in Kuurne uitleggen welke stappen je concreet moet zetten om GDPR-compliant te zijn. Deze infosessie gaat door op vrijdag 4 mei om 10 uur.

Opgelet! Deze infosessie is reeds volzet. Wil je toch meer info? Vul dan het formulier onderaan in.

Jammer, de GDPR-infosessie is reeds volzet.

Wil je toch meer info over GDPR en jouw website? Vul dan hier je gegevens in zodat we je persoonlijk kunnen begeleiden.