7 redenen waarom jouw KMO zo snel mogelijk aan de slag moet met content marketing.

NIEUWS - 03.04.2018

Je hebt de term vast al horen waaien. "Content marketing", de vorm van online marketing waarbij je waardevolle en relevante informatie inzet om aan klantenbinding te doen, is op dit moment een van de belangrijkste manieren om je te onderscheiden van je concurrentie.

content_marketing_notebook.jpg

Waarom?

Omdat de meeste mensen hun zoektocht naar een product of dienst online beginnen, en daar op zoek gaan naar informatie voor ze überhaupt overgaan tot een aankoop. 

Wist je dat content marketing volgens onderzoek drie keer keer zoveel oplevert als traditionele vormen van marketing, en ook nog eens 62 procent minder kost? 

Qua return on investment kan dat tellen, zeker voor KMO’s die vaak geen enorme budgetten hebben voor betaalde vormen van reclame. 

Goed nieuws, dus.

Nieuws waar je als klein bedrijf handig op kunt inspelen. 

Nog zo’n onderzoekresultaat: bedrijven die met een blog of nieuwspagina werken, waarop ze hun klanten informeren, halen gemiddeld 126 procent meer leads binnen dan bedrijven die dat niet doen. Indrukwekkend? Wij vinden van wel. (hier vind je trouwens nog veel meer boeiende cijfers die aangeven dat je als bedrijf best werk maakt van een goede blog)

Dit citaat duidt aan wat er veranderd is:

These days, people want to learn before they buy. Be educated in stead of pitched

Brian Clark
oprichter van Copyblogger

Wie erin slaagt om zijn potentiële klant te leren waarom hij precies met hem in zee moet gaan,  heeft een streep voor op zijn concurrentie. Soms is het kwestie om hem van de informatie te voorzien die hij nodig heeft om hem over de streep te trekken. En content marketing is daar perfect voor.

workshop_content_marketing.jpg

Vorige week kwam blogster en copywriter Kelly Deriemaeker een workshop en introductie rond content marketing geven in ons gloednieuwe workshopruimte. 

Dit zijn volgens haar de grootste voordelen van inzetten op content marketing:

1. De kosten zijn beperkt.

Je moet er wat tijd in stoppen, want aan de slag gaan met content marketing is geen short cut. Maar voor de rest zijn de investeringen gering. Wist je dat sommige van onze klanten een copywriter of jobstudent inschakelen om elke week consistent goede content te maken, en daar de resultaten van zien in hun verkoopcijfers?

2. Je wordt makkelijker gevonden.

Google houdt van relevante content. Relevante content verhoogt je “dwell time”, de tijd dat een bezoeker op je site blijft hangen. Hoe langer die dwell time, hoe beter jouw site scoort. Meteen een van de redenen dat het gebruik van video boomt: wie naar een filmpje blijft kijken op een site of op een interne link doorklikt is minder snel weer weg naar een andere plek. 

3. Het levert je belangrijke informatie op over je publiek.

Dankzij je statistieken en slim gebruik van tools als online kwissen en surveys kun je heel veel te weten komen over de struikelblokken van je publiek, en hoe ze die verwoorden. Slaag jij erin om de zaken waarop ze vast komen te zitten in het aankoopproces te verduidelijken, dan verhoog je de kans aanzienlijk dat klanten met jou in zee willen gaan. Jij bent dan immers diegene die hen het beste begrijpt, en dus ook het beste kunt helpen. Met jouw product of dienst, dat spreekt.

4. Je leert je publiek waarom ze met jou in zee moeten gaan.

Heel vaak overschatten mensen de kennis van hun publiek. Je kunt elke dag klanten mislopen omdat ze een stukje van je puzzel niet snappen. Een verwarde geest koopt immers niet. Als jij op de plekken waar mensen informatie zoeken aanwezig bent met die relevante informatie, dan sta je op de perfecte plek om een relatie met mensen op te bouwen. Door hen eerst meerwaarde te geven in de vorm van goede content, verhoog je de kans aanzienlijk dat ze jou voldoende vertrouwen om een zakelijke relatie aan te gaan. 

5. Je kunt fluisteren in plaats van roepen.

De wereld is een luide plek geworden, waarin zo goed als iedereen een stem heeft. Het grote voordeel aan een relatie opbouwen met je klanten is dat ze na een tijd weten dat wat jij zegt waardevol is voor hen. Waardoor je niet moet staan roepen op de markt (of op Facebook) als je hen iets wilt verkopen. Na een tijd kun je gewoon fluisteren, via je mailinglijst van geïnteresseerde klanten, bijvoorbeeld. Zodat jij diegene bent die kan kiezen met wie je in zee gaat, en niet bij iedereen hoeft gaan smeken om een kans te krijgen.

6. Je toont je expertise in plaats van ze te claimen.

Iedereen kan beweren dat zijn product het beste op de markt is.

Een mooie site is je etalage. Wat je erop schrijft, dat is hoe je tegen je (potentiële) klanten praat. Dat zijn de vragen die zij hebben, en hoe jij erin slaagt om die te beantwoorden. Dat is hoe jij met hun twijfels en angsten weet om te gaan. Dat is hoe jij hen van dienst kunt zijn. Content marketing is een manier om te tonen wat jou als bedrijf uniek maakt ten opzichte van je concurrentie.

7. Je bouwt aan een onbetaalbare relatie met je doelpubliek.

Mensen informatie verschaffen zorgt voor vertrouwen. Als jij hun vragen kunt beantwoorden en hun angsten kunt temperen, dan win je hun vertrouwen. Wie vertrouwen inboezemt is diegene met wie mensen in zee gaan. Inzetten op relaties en vertrouwen opbouwen kan je als bedrijf enorm veel opleveren. Daarover gaat content marketing. 

content_marketing_greennotebook.jpg

Wist je dat je bij ons workshops met een introductie tot content marketing kunt volgen?

Zodat je niet alleen weet wat je moet schrijven om nieuwe klanten te bereiken, maar ook waar je op moet letten en hoe je eraan kunt beginnen met een strategisch plan?
Heb je interesse, laat het ons dan even weten!

Workshop: introductie tot content marketing

Heb je interesse in een workshop content marketing? Vul dan hier je gegevens in en we houden je op de hoogte over toekomstige workshops.